دبیرستان البرز به معنی روزمره درجامعه ما فراتر از یک مدرسه است. دبیرستان خانه رشد و تربیت اشخاص بسیاری بوده است که صرفاً در آن درس نخوانده‌اند بلکه زندگی کرده‌اند. بهتری سال‌های رشدو نمو را در آن گذرانده‌اند و پایه زندگی خویش را ساخته‌اند. البرزی‌های عموماً بلوغ اجتماعی بالا و ضریب هوش هیجانی بیشتری دارند و این مهم را مرهون محیط، معماری و امکانات مدرسه هستندو از حیث تربیتی و دانش نیزاز متوسط جامعه به طرز معناداری بالاتر بوده‌اند زیرا همواره آموزگاران و مدیرانی زبده و برگزیده داشته‌اند. آموزگاران و مدیرانی که نه تنها با عشق بلکه بر اساس یک نظم و سازوکار ویژه ایشان را تربیت کرده و آموزش داده‌اند. چنانکه گفته شد و البته مورد روشن اما لازم یادآوری است اثر زیرساخت‌های مدرسه نباید فراموش کرد. ساختمان‌ها، نوع معماری، محیط آمدوشد و امکانات و تجهیزات پیش‌شرط‌های رشد و بالندگی نوجوانان و آماده شدن برای دانشگاه و کسب‌وکار است. آن مرد بزرگوار و شایسته نکوداشت نیز در این امر بسیار تلاش کرد. دکتر مجتهدی را به هیچ وجه از میان خودمان رفته ندانیم چنانکه هیچ بزرگواری را تمام شده نباید دانست. او ناظر ما است که ببیند برای یادگاری که از خود به جای نهاده چه می‌شود و چه خواهیم کرد. در حال حاضر البرز شش سرمایه بزرگ دارد که هر سرمایه فرصتی طلایی است. اگر این فرصت از دست برود آنگاه زهی خیال باطل؛ این فرصت‌ها عبارتند از:

  • دانش‌آموختگان مدرسه: بیش از چهل‌هزار دانش آموخته که بسیاری از ایشان مستقیم یا غیرمستقیم، مادی یا معنوی می‌توانند مدرسه خودشان را از هر نیازمندی بی‌نیاز بسازند. مرحوم مجتهدی باعزت و آبرومندان این مدرسه راتوسعه بخشید و به اوج رساند. وی نیز از سایرین کمک می‌جست و نقش اشخاصی که کمک کردند و نامشان نیز به یادگارمانده است را نباید دست کم گرفت.
  • مدیرمدرسه: هم اکنون که این سند در حال نگارش است چند سالی است مدیری در مدرسه مسوولیت پذیرفته است که انصافاً ‌مدرسه را احیاء کرده است و از بودجه‌ها به درستی استفاده می‌کند. آقای محمدی به دور از هر قضاوتی و صرفاً بر طبق عملکرد قابل اتکا است ایشان همکاری با دانش‌آموختگان و فعالیت ایشان را ارج می‌دهد و سبب شده است البرزی‌ها به مدرسه آمدوشد کنند و حضور جدی و جدی‌تر داشته باشند. وی در همه موارد و از جمله طرح «خانه البرز» همکاری کامل داشته و دارد و تفاهم‌نامه‌های مناسبی را برای همکاری با «جامعه فارغ‌التحصیلان دبیرستان البرز» امضاء کرده است. از جمله اقداماتی که در این چند سال اخیر انجام شده است و مایه مباهات است:
    • بازسازی و نوسازی سالن ورزش سرپوشیده
    • بازسازی و نوسازی آزمایشگاه‌ها
    • اضافه کردن فضای مطالعه جدید
    • رسیدگی به زمین چمن
    • به خصوص سخت‌گیری در ورود دانش‌آموزان و جذب دانش‌آموزان نخبه
    • و بازسازی و بهره‌برداری ازساختمان سه طبقه ضلع شرقی سالن ورزش که محل اسکان ناظم‌ها و آقای موسوی ماکویی بوده است. این ساختمان از سال ۵۸ تا کنون بلا استفاده مانده بود.

·         مالکیت زمین البرز: با تلاش رئیس هیات مدیره جامعه فارغ‌التحصیلان جناب آقای دکتر اشتری و جناب آقای دکتر انیسی‌پور و مسوولان مدرسه سند مالکیت قطعی البرزدریافت شده و دیگر زمین و ملک البرز جزئی از دانشگاه پلی‌تکنیک نیست و از این پس با خیال آسوده می‌توان به آبادانی و بهسازی آن اندیشید. عکس سند در وبگاه رسمی جامعه نیز گذاشته شده است. (AlborzAlumni.ir)

·         دانش‌آموزان: دانش‌آموزان البرز فرصت‌های طلایی برای ماندگاری «برند» البرز هستند. هم اکنون ما الگوی ایشان هستیم. اگر عملکرد ما معنی‌دار، هدفمند و سودمند باشد ایشان نیز برای مدرسه خود و سپس در مقیاسی جدی‌تر برای مملکت خود تلاش خواهند کرد. اگر ما بی‌توجه و بی‌تفاوت باشیم و اسیر روزمرگی گردیم بر روی زمینی مستعد و پربار، پانهاده‌ایم اما در آبادانی آن نکوشیده و باری نیز برنگرفته‌ایم.

·         برند: البرز یک برند است. نماد آموزش و پرورش ایران است. البرز به سالن البرز در کشاکش روزگار دوام آورد و ماندگار شد. البرزی‌ها تنها دیپلمه‌هایی هستند که نام مدرسه و محل دیپلم خود را در رزومه خودشان می‌نویسند. چنین فرصت مشترک و اجتماعی که همه ما در آن سهیم هستیم و نام ما در فهرست البرزی‌ها جای خوش کرده است از دست ندهیم و امید داشته باشیم البرزها در مملکت ما باشد. البرز فرزند خلف و به حق دارالفنون بوده است و یاد و نام دارالفنون را نیز به سبب آموزگاران فراوانی که دانش‌آموخته دارالفنون بوده‌اند زنده نگه می‌دارد. هم اکنوناین برند و این مدرسه نیاز به نوسازی و بازسازی دارد و جای بحث و شکوه نیز ندارد. وظیفه اجتماعی و وجدانی و البته قلبی همه ما است که یاری برسانیم.

  • جامعه فارغ‌التحصیلان: نهادی از جنس NGO‌که دوازده سال پیش مجدد احیاء گشت. نهادی قانونی که سابقه ثبت آن به سال ۱۳۴۶ بازمی‌گردد. برای بسیاری از قراردادها، نظارت بر پروژه‌ها و کنترل هزینه‌ها و بهره‌برداری صحیح و دقیق از حمایت‌ها پرقوت به کار خود ادامه می‌دهد و همه البرزی‌ها طبق اساسنامه به طور خودکار عضو آن هستند. هم‌اکنون هیات مدیره که برای چهار سال انتخاب شده است در پی جلب همدلی بیشتر و جدی‌تر البرزی‌ها است.

هم اکنون که همه شرایط مهیا است نوبت به تفکر و اقدام برای البرز فرارسیده است. اقدامات مختلف  و متفاوتی در شبکه‌های اجتماعی یا به صورت محیطی انجام می‌شود. اقداماتی  نیز توسط هیات مدیره جامعه به  همراه سایر البرزی‌ها تعریف شده است که عبارتند از:

1.        بازسازی خانه دکتر جردن( قسمت شمالی زمین البرز در قفای سالن ورزش) و تبدیل کردن آن به خانه البرز که به ثبت میراث فرهنگی نیز رسیده است و طبق تفاهم با مدرسه و آموزش و پرورش مقرر گردیده در اختیار جامعه باشد.

2.        جشن ۵۰ سالگی جامعه در شهریور ۱۳۹۶

3.        تدوین دایرتالمعارف البرزی‌ها (یک مرجع خوب برای تاریخ ایران)

4.        نوسازی دو ساختمان قدیمی: ساختمان مرکزی و ساختمان ضلع جنوب شرقی (آزمایشگاه‌های زیست‌شناسی و شیمی نیز آنجا بودند)

5.        طرح شناسایی و پرورش استعدادها مبتنی بر اصول علمی

6.        همکاری بیشتر با دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و پلی‌تکنیک

7.        ارتباط کاربردی و اثربخش با دانش‌آموختگان به ویژه البرزیان خارج از کشور

8.        شبکه اجتماعی البرزیان بر روی اینترنت

۹.       طرح یادمان دکتر مجتهدی در شهر لاهیجان

 

 راه‌های همکاری به شرح ذیل برنامه‌ریزی شده است:

 

ردیف

شرح

۱

پرداخت نقدی (‌در ازای دریافت رسید با حق پرسش از وضعیت اجرای پروژه و نحوه هزینه‌کرد)

۲

ارائه امکانات فنی و مهندسی

۳

تأمین مصالح ساختمانی

۴

تأمین تجهیزات و امکانات مورد نیاز ساختمان

۵

جلب و جذب کمک مادی یا معنوی دستگاه‌های مختلف دولتی یا نهادهای عمومی

۶

جلب و جذب کمک مادی یا معنوی نهادهای بین‌المللی

۷

همکاری در کتاب‌ها و مقالات مرتبط با تاریخ دبیرستان البرز

۸

همکاری در امور رسانه و تبلیغات و برندینگ